Eettinen osaaminen -teemapaketti, osa 4: luottamuskulttuurin rakentaminen

Eettinen osaaminen

Tältä sivulta löydät tietoa siitä, miten luottamus ja luottamuskulttuuri määritellään ja mikä merkitys näillä on järjestötoiminnassa. Löydät aineistoja ja tehtäviä, joiden avulla voitte rakentaa yhteisönne luottamuskulttuuria.

Luottamus on olennainen osa ihmisten välisiä suhteita ja yhteisöjen toimintaa. Se rakentuu hitaasti ja edellyttää vastavuoroisuutta. Luottamusta tarvitaan yhteistyöhön, sitoutumiseen ja kommunikaatioon. Luottamus on läsnä kaikessa sosiaalisessa toiminnassamme, ja se kuvataan yhteiskunnan koossa pitäväksi voimaksi. (Blomqvist 2020; Forssén & Kuusela 2021; Riekki 2017.)

Luottamuskulttuuri rakentuu sekä ihmisten välisistä suhteista että siitä, miten yhteisö toimii. Niin teot, tavat, tunteet, puheet kuin suhtautuminenkin vaikuttavat siihen, millainen ilmapiiri yhteisöön syntyy ja vallitsee.  Kun toimitaan osana yhteisöä ja verkostoissa, tarvitaan keinoja rakentaa luottamusta. Jokaisella yhteisön jäsenellä on tehtävä ja vastuu luottamuskulttuurin rakentamisessa. (Forssén 2021; Forssén & Kuusela 2021.)

Vihreä viiva, joka jakaa sivun tekstikappaleita.

Järjestötoiminnalle on ominaista toiminta yhteisen hyvän vuoksi. Yhteistä hyvää voidaan rakentaa, kun järjestön toimintaan luotetaan. Luottamusta herättää yhdistyksen arvojen ja strategian mukainen toiminta sekä hyvän hallintotavan noudattaminen. Hyvään hallintotapaan kuuluu yhdistyslain ja yhdistyksen omien sääntöjen mukainen toiminta. Hyvään hallintotapaan kuuluu niin ikään varmistua siitä, että järjestötoimijoilla on ymmärrys toimivallastaan, oikeuksistaan, vastuistaan ja esimerkiksi esteellisyydestään.

Luottamuskulttuurin rakentumista tukee läpinäkyvä sisäinen viestintä työntekijöiden, luottamushenkilöiden, jäsenten ja vapaaehtoisten välillä. Luottamusta järjestöön vahvistavat vastavuoroiset suhteet yhteistyökumppaneihin ja rahoittajiin. Järjestön toiminnassa koettu osallisuus on tärkeää rakennettaessa luottamuksellista yhteisöä.

Kun yhteisössä on luottamusta, ennakointi, varmuus ja hallinnan tunne lisääntyvät. Luottamuksen vallitessa yksittäinen järjestötoimija ja koko yhteisö voivat suunnata voimavaransa tarkoituksenmukaisemmin. Luottamuksella on yhteys myös tuloksellisuuteen.

Vihreä viiva, joka jakaa sivun tekstikappaleita.
THL:n (2022) lainaus: Luottamus antaa lupauksen pysyvyydestä. Se edellyttää elämän ennakoitavuutta ja vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Kun ihmiset luottavat toisiinsa, he voivat kunnioittaa toisiaan ja uskaltavat myös tunnustaa riippuvuutensa muista. Luottamuksen rakentuminen edellyttää myös sitä, että esiin nousseita ristiriitoja pystytään ratkaisemaan.

Aineistot ja tehtävät: luottamus ja luottamuskulttuurin rakentaminen

Näiden aineistojen lisäksi myös tutustuminen psykologisen turvallisuuden käsitteeseen, aineistoihin ja tehtäviin tuo tukea luottamuskulttuurin rakentamiseen: Yhteisö ja osallisuus -teemapaketti, osa 2: Psykologinen turvallisuus (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Luottamuksen arvopohjaiset normit

Arvot ovat käsityksiä siitä, mikä on oikein ja hyvää. Luottamuksen rakentamisessa seuraavien arvojen mukainen toiminta lisää luottamusta:

Oikeudenmukaisuus

Oikeudenmukaisuuden osalta menettelytapojen oikeudenmukaisuus on ratkaisujen oikeudenmukaisuutta tärkeämpää. Mikäli koemme menettelytavat reiluiksi, meidän on helpompi hyväksyä ratkaisut, vaikka ne eivät tuntuisikaan muuten hyviltä.

Osallistuminen

Osallisuuden tunne tuottaa vastuuntunnetta. Jos olen osallisena johonkin, olen siitä myös osaltani vastuussa.

Määritellään yhteinen käsitys ja kirjatut säännöt.

Johdonmukaisuus

Sääntöjä pitää noudattaa johdonmukaisesti.

 

Läpinäkyvyys

Ratkaisut ja toimenpiteet sekä niiden perustelut pitää olla mahdollista nostaa yhteiseen tarkasteluun. Tämä merkitsee, että niiden pitää olla saatavilla.

 

Vastavuoroisuus

Tasapainotettu vastavuoroisuus eli samanarvoisten suoritteiden samanaikainen vaihto.

Yleistynyt vastavuoroisuus eli eriaikainen vaihto, joka perustuu odotukselle myöhemmästä tasoittumisesta.

 

Lähde: Työturvallisuuskeskus 2023.

Arvoa luova yhteistyö

Arvoa luova yhteistyö edellyttää:

  • Sisäistä motivaatiota toimintaan ja tavoitteisiin
  • Huolenpitoa
  • Luottamusta ja sitoutumista toisen tavoitteisiin kuin omiinsa
  • Vastavuoroisuutta

 

Nämä mahdollistavat hiljaisen ja kokemusperäisen tiedon siirtämisen, joka voidaan nähdä syvällisenä arvoa luovana yhteistyönä (collaboration) muodollisen yhteistyön (cooperation) sijaan.

​Lähde: Blomqvist 2020.

Mikä edesauttaa luottamuksen rakentumista?

  • selkeät rakenteet
  • hyvät toimintatavat
  • yhteenkuuluvuuden tunne
  • keskustelu
  • teot

Luottamuksen rakentumista edesauttavat myös johdonmukaisuus johtamisessa, yhdenmukaiset odotukset, ymmärrys mahdollisista seuraamuksista sekä tarkoituksenmukaiset mittaristot (esim. seurantakyselyt).

Lähde:

Forssén & Kuusela 2021.

Luottamuksen jälleenrakentaminen

Miten palauttaa luottamus kun olemme joutuneet pettymään tai emme ole itse olleet luottamuksen arvoisia?  

Subjektiivisten näkemysten kuuleminen 

  • tilanneanalyysi, toiminta ja uudelleenarviointi 

Kommunikaatio 

  • anteeksipyyntö, vastuu ja selitys 

Uudelleen organisoituminen 

  • sitoutuminen uuteen toimintaan, seuranta

Systeeminen lähestyminen 

  • dialogi ja muutos 

 

Lähde: Gillespie, Nicole & Dietz, Graham 2009. Trust repair after an organization-level failure. The Academy of Management Review, 34(1), 127–145.

Luottamus erilaisten ihmisten kesken

Ihmisillä on taipumus luottaa enemmän itsensä kaltaisiin toimijoihin. On tärkeää löytää keinoja, miten kehittää luottamusta silloin, kun olemme erilaisia. 

Kirsimarja Blomqvist (2020) tuo esiin seuraavia keinoja:

  • Mahdollisuus – mitä voimme saada aikaan yhdessä? 
  • Perspektiivi – miltä asia näyttää hänen näkökulmastaan? 
  • Mitä yhteistä meillä on? Esimerkiksi kiinnostuksen kohteet, arvot.
  • Identiteetti – kuka hän on? 
  • Myönteinen tunne – mistä pidän hänessä?
  • Läsnäolo – kuulenko ja ymmärränkö? 
  • Kommunikaatio – miten tulen ymmärretyksi?​

Vahvista luottamusta  

Pohdi seuraavia Forssénin ja Kuuselan (2021) ajatuksia luottamuksesta. Millä konkreettisilla teoilla voitte vahvistaa näitä?

  • Luottamus näkyy arjessa.
  • Luottamus on valinta.
  • Luottamus on osa toimintakulttuuria.
  • Luottamus yhdistää.
  • Luottamuksesta pitää huolehtia.

Tehtävä on saanut innoituksensa teoksesta:

Forssén, Minna-Kaarina & Kuusela, Sari 2021. Luottamuskulttuuri – työyhteisön voimavara. Value Books: Helsinki,

Luottamusta vahvistavia tekijöitä

  • Uskallan myöntää epäonnistumiseni.​​
  • Kykenen ottamaan henkilökohtaisia riskejä, esimerkiksi kertomalla herkkäluonteista informaatiota.
  • Suhtaudun positiivisesti tavoitteisiin ja päätöksiin.
  • Olen valmis vastavuoroiseen toimintaan.
  • Pystyn laajentamaan työrooliani.
  • En pelkää kasvojeni menettämistä.
  • En kuluta energiaani suojautumiseen.
  • Esihenkilöni on aidosti kiinnostunut mielipiteistäni ja näkemyksistäni.
  • Esihenkilöni välittää hyvinvoinnistani.
  • Esihenkilöni jakaa kiitosta ja kritiikkiä oikeudenmukaisesti.
  • Esihenkilöni kykenee tarkastelemaan asioita näkökulmastani.
  • Esihenkilöni ymmärtää, miten henkilöstön ja organisaation eduista on mahdollista tehdä samansuuntaisia.

Lähde: Työturvallisuuskeskus 2022.

Epäluottamusta synnyttäviä tekijöitä 

Pohdi seuraavia ilmiöitä oman yhteisösi lähtökohdista. Näkyvätkö esitetyt haasteet yhteisöissänne? Millä konkreettisilla teoilla voitte ehkäistä näitä?

  • Epäasiallisuus
  • Torjunta
  • Reagoimattomuus
  • Sääntöjen rikkominen
  • Vastuiden välttely
  • Luottamuksellisten asioiden paljastaminen
  • Asemaan liittyvän vallan väärinkäyttö

    Epäluottamuksesta luottamukseen

    Kun epäluottamusta aiheuttavia tekijöitä on tunnistettu, voidaan lähteä jälleenrakentamaan luottamusta esimerkiksi seuraavien toimintojen kautta:

    Käydään avoin keskustelu, jossa on tilaa keskeytyksettömälle puheelle ja kuuntelemiselle. Tavoitteena on rauhoittaa tilanne.

    Käydään rakentava väittely, jossa kuulemisella ja kuuntelulla tärkeä sija. Osallistujien on mahdollisuus kertoa omat kantansa ja käsityksensä. Pyritään vastaamaan kysymykseen ”Miksi on toimittu tietyllä tavalla, jonka väitetään synnyttäneen ja vahvistaneen epäluottamusta.”

    Nimetään keskeiset seikat, joita osallistujat pitävät epäluottamuksen aiheuttajina ja joiden korjaaminen parantaa heidän suhteitaan. Nimeämisen yhteydessä ei saa esiintyä toisen esittämien seikkojen vähättelyä. Nimetyt seikat laitetaan toivottuun käsittelyjärjestykseen. Sovitaan käytännöistä käsittelyyn sitoutumisen suhteen.

    Ideoidaan erilaisia keinoja, joilla ongelmia voidaan ratkaista. Ideointi on yhteistä ja yhteisesti hyväksyttyihin ratkaisuihin pyrkivää.

    Toimitaan sovittujen ratkaisukeinojen mukaan. Tällä pyritään katsomaan eteenpäin, korjaamaa suhteita ja rakentamaan yhteistyötä.

    Seurataan valittujen toimenpiteiden toteutumista. Tavoitteena on kannustaa jatkamaan prosessia ja toimimaan sen hyväksi.

    Huomiona: Aina epäluottamuksesta luottamukseen kulkeminen ja ongelmien ratkaiseminen eivät onnistu organisaation omin toimin. Toisinaan voidaan tarvita myös ulkopuolisen tahon mukaantuloa. Tällaisia ulkopuolisia tahoja voivat olla:

    • sovittelu jo kriisiytyneissä tilanteissa
    • työnohjaus, kun ennakoidaan ongelmia, mutta tilanne ei ole vielä akuutti

     

    Aineisto on saanut inspiraationsa teoksesta:  

    Harinen, Risto & Miettinen, Ensio 2010. Luottamus – pääomien pääoma. Tampere: Tampere University Press. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

    Turvallinen vuorovaikutus

    Jotta kohtaamiset olisivat inhimillisiä ja mahdollistaisivat kaikille turvallisen vuorovaikutuksen, on hyvä kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

    Suuntautuminen dialogiin, jolla tarkoitetaan uteliaisuutta toisen näkökulmasta ja ainutlaatuisuudesta.

    Epävarmuuden sieto, jolla tarkoitetaan levollisuutta, joustavuutta, niin omien kuin toisten rajojen tunnistamista. Kiirehtiminen ratkaisuihin ja hallintaan eivät tue kohtaamista.

    Lähde: Pyhäjoki, Jukka 2016. Kunnioittava kohtaaminen –luento Ametin  e-mentorointia etsiville -loppuseminaarissa 30.3.2016 Petäys.

    Tutustu myös:

    Kohtaamisen taidot -teemapaketti, osa 2: Vaikeat tilanteet (linkki avautuu uuteen välilehteen)

    Kohtaamisen taidot -teemapaketti, osa 3: Dialogisuus (linkki avautuu uuteen välilehteen)

    Aineistot: JärKeä-löytöjä

    JärKeä-löytöjä: Järjestötoimijoiden luottamusta edesauttavat

    Yhdessä innostuminen

    Toisten tukeminen

    Hyvät käytöstavat

    Haastavistakin asioista puhuminen

    Toisten auttaminen

    Kun esihenkilö on aidosti kiinnostunut

    Yhteisön jäsenten osaamisen hyödyntäminen

    Yhteinen tavoite

    Toiminta ohjeiden ja sääntöjen mukaan

    Rohkeus delegoida

    Arvostuksen osoittaminen

    Kiitoksen sanominen

    Positiivisten asioiden esiin nostaminen

    Mahdollisuus vapaamuotoiseen keskusteluun

    Mahdollisuus puhua luottamuksellisista asioista ilman pelkoa, että ne leviävät

    Kunnioitus toisen mielipiteitä kohtaan

    Lämminhenkisyys

    Arvojen ja strategian kirkastaminen

    JärKeä-löytöjä: Järjestötoimijoiden luottamusta vähentävät

    Kun sovittuja sääntöjä ei noudateta tai niiden noudattaminen unohtuu

    Harhaanjohtaminen

    Valehteleminen

    Vallan väärinkäyttö

    Vastuiden välttely

    Syyttely

    Kiusaaminen

    Puutteellinen osaaminen

    Huonot vuorovaikutustaidot

    Riittämätön tai liian myöhään tehty tiedottaminen

    Kun epäselvissä asioissa ei kysytä suoraan asianosaisilta

    Toimintaympäristön muutokset

    JärKeä-löytöjä: Ideointi vastaan toteutus? 

    Luottamuskulttuuria nakertavat kysymykset nousivat järjestöissä esiin muun muassa tilanteissa, joissa työntekijät olivat mukana hallituksen tai jäsenistön kanssa käymässä suunnittelevaa keskustelua. Työntekijät tunnistivat usein näiden keskustelun aikana huolestuvansa siitä, miten suunniteltu käytännössä voidaan toteuttaa. Kenellä tulisi tähän olla aikaa ja kuka viimekädessä kantaa siitä vastuun?

    JärKeä-hankkeen työpajassa pohdittiin, miten näissä tilanteissa tulisi varmistaa mahdollisuus pitää suunnitteleva, ideoiva keskustelu erillään tuotannollisesta keskustelusta.

    Näin vältytään siltä, että omia resurssejaan (työaika, jaksaminen jne.) tai esimerkiksi työyhteisön strategiaa (priorisointeja, tavoitteita, budjettia jne.) suojelevat järjestötoimijat eivät roolittuisi toiminnan jarruiksi. Ideoinnista ja suunnittelusta tulee siirtyä tuotannolliseen keskusteluun harkitusti.

    Kaikilla tulisi olla mahdollisuus olla vapaasti suunnittelemassa toimintoja, ja samalla voida olla varmoja, ettei tämä suunniteltu jää yksin työsuhteessa olevien tehtäväksi, vaan että hallitus kantaa työnjohdollisen vastuunsa.

    JärKeä-löytöjä: Luotettavan järjestötoimijan huoneentaulu

    Kuuntelee, pyrkii asettumaan toisen asemaan

    On rehellinen ja avoin

    Tekee parhaansa 

    On oikeudenmukainen

    Toimii johdonmukaisesti

    Pitää lupaukset 

    Arvostaa ja välittää 

    Kehittää osaamistaan

    On hyväntahtoinen​​

    Käytetyt lähteet ja aiheesta lisää

    Käytetyt lähteet

    Huom. linkit avautuvat uuteen välilehteen.

    Anttonen, Erja 2020. Luottamuskulttuurin rakentaminen järjestötyössä. JärKeä-hankkeen TärKeät-iltapäivän luento 17.11.2020. Videotallenne. Humanistinen ammattikorkeakoulu.

    Blomqvist, Kirsimarja 2020. Luottamuksen rakentuminen verkossa. SITRA LAB Heräämö 11.6.2020. Webinaarin aineisto löytyy Sitran sivuilta

    Blomqvist, Kirsimarja 2020. Luottamus verkostoyhteistyössä. EsitysPohjois-Savon Järjestöfoorumi 2020:ssa 28.9.2020.

    Forssén, Minna-Kaarina & Kuusela, Sari 2021. Luottamuskulttuuri – työyhteisön voimavara. Value Books: Helsinki.

    Gillespie, Nicole & Dietz, Graham 2009. Trust repair after an organization-level failure. The Academy of Management Review, 34(1), 127–145.

    Harisalo, Risto & Miettinen, Ensio 2010. Luottamus pääomien pääoma. Tampere University Press: Tampere.

    Huttunen, Timo 2020. Luottamus uudessa itseohjautuvassa työelämässä. BoD (Books on Demand GmbH): Helsinki.

    Luottamuksen rakentaminen työyhteisön vuorovaikutuksessa 2022.  Työturvallisuuskeskus.

    Malkamäki, Kirsi 2017. Luottamuksen kehittyminen ja johtamisjärjestelmää koskeva uudistus: tapaustutkimus kaupan alan organisaatiosta.  Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta: Joensuu.

    Pyhäjoki, Jukka 2016. Kunnioittava kohtaaminen –luento Ametin  e-mentorointia etsiville -loppuseminaarissa 30.3.2016 Petäys.

    Riekki, Tapani 2017. Mistä luottamus rakentuu? Filosofian Akatemia. Blogikirjoitus 10.1.2017.

    Räty, Tanja 2021. Ristiriidoista ratkaisuihin. Työkaluja ristiriitojen tunnistamiseen ja ratkaisemiseen. Helsinki: Työturvallisuuskeskus.​

    Aiheesta lisää

    Huom. linkit avautuvat uuteen välilehteen.

    Blomqvist, Kirismarja 2023. Työyhteisön pieni kirja
    luottamuksesta. TYÖ2030-ohjelma. Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma. Julkaistu 15.2.2023.

    Kettunen, Noora 2022. Koossa pitävä voima. Esitystä varten on haastateltu työnohjaaja, yhteisösovittelija Miriam Attiasta ja tutkija Teemu Pauhaa. Yleisradio: Hyvin sanottu. Julkaistu 11.5.2022.

    Tiina Lundbergin Huoltamo. Luottamus, vastuullisuus ja myötätunto ovat nykyajan työelämän tärkeimpiä taitoja. Podcast. Kesto:  57:06 minuuttia. Julkaistu 1.6.2021. Yle Areena.

     

    Last modified: 11.6.2023